Ogólne warunki handlowe dla dealerów samochodowych BOVAG i niezależnych firm samochodowych BOVAG

Ogólne warunki

Niniejsze Ogólne Warunki Handlowe mają zastosowanie do umów dotyczących zakupu, naprawy i konserwacji samochodów, części i akcesoriów do nich, zawieranych pomiędzy członkami BOVAG Autodealerami i BOVAG niezależnymi sprzedawcami aut a kupującymi lub klientami działającymi wyłącznie w ramach wykonywania zawodu lub działalności gospodarczej.

Artykuł 1 – Definicje

W niniejszych Ogólnych Warunkach Handlowych poniższe terminy mają następujące znaczenie:

  • samochód osobowy – samochód osobowy, samochód dostawczy lub pojazd pochodny od niego, którego masa całkowita, łącznie z ładownością, nie przekracza 3500 kg;
  • umowa: umowa kupna i sprzedaży nowego lub używanego samochodu albo części i akcesoriów do niego;
  • sprzedawca – osoba, która zgodnie z umową sprzedaje nowy lub używany samochód albo części i akcesoria do niego;
  • kupujący: osoba, która na podstawie umowy nabywa nowy lub używany samochód albo części i akcesoria do niego;
  • polecenie: umowa o wykonanie prac montażowych, demontażowych, naprawczych lub konserwacyjnych, dobrowolnych lub ustawowych inspekcji i ocen uszkodzeń, zwanych pojedynczo lub zbiorczo „pracami”;
  • klient: osoba zlecająca naprawcy wykonanie lub zlecanie wykonania prac
  • monter: osoba, która wykonuje lub wykonała zamówienie dotyczące samochodu i/lub części i akcesoriów do niego.

Artykuł 2 – Postanowienia ogólne

  1. Niniejsze warunki ogólne mają zastosowanie do wszystkich ofert oraz do każdej umowy kupna/sprzedaży i świadczenia usług przez sprzedawc na rzecz kupującego/klienta działającego w ramach wykonywania zawodu lub działalności gospodarczej.
  2. Strony niniejszych warunków handlowych będą w każdym przypadku określane jako „sprzedawca/montażysta” z jednej strony i „kupujący/klient” z drugiej strony.
  3. Odstępstwa od niniejszych warunków muszą być wyraźnie uzgodnione na piśmie. Odstępstwa nie mają zastosowania do innych umów i nigdy do więcej niż jednej transakcji.
  4. Sprzedawca/montażysta ma prawo w każdej chwili zmienić niniejsze warunki.

Artykuł 3 – Zawarcie umowy

  1. Wszystkie oferty i wyceny są niewiążące i opierają się na cenach i specyfikacjach obowiązujących w momencie zawarcia umowy. Zdjęcia, rysunki i opisy są tak dokładne, jak to możliwe, ale nie są wiążące. Dopuszczalne są drobne odstępstwa.
  2. Ustne zobowiązania i umowy są wiążące tylko wtedy, gdy zostaną potwierdzone na piśmie.
  3. Jeżeli nie sporządzono pisemnej umowy, za dowód zawarcia umowy uznaje się pisemne potwierdzenie, list przewozowy lub fakturę od sprzedawcy/montarzysty.

Artykuł 4 – Ceny

  1. Wszystkie ceny podane są w euro i nie zawierają podatku VAT, opłat, kosztów transportu, ubezpieczenia, montażu, serwisu, kontroli i przygotowania, chyba że uzgodniono inaczej na piśmie.
  2. W przypadku podwyżek cen (np. ze strony dostawców, wynagrodzeń, podatków lub kursów walut) po zawarciu umowy, sprzedawca/montarzysta ma prawo podwyższyć ceny.
  3. Stawki godzinowe za pracę warsztatu nie są wliczane do kosztów materiałów, chyba że uzgodniono inaczej.
  4. Zmiana ceny nie uprawnia do rozwiązania umowy.
  5. Dostawa nastąpi do siedziby sprzedawcy/montażysty, o ile nie uzgodniono inaczej. Dodatkowe koszty dostawy w inne miejsce ponosi kupujący/klient.

Artykuł 5 – Dostawa

  1. Dostawa odbywa się do siedziby sprzedawcy/montażysty, chyba że uzgodniono inaczej na piśmie.
  2. Jeśli samochód nie zostanie odebrany w ciągu 8 dni od powiadomienia o gotowości do odbioru, od tego momentu samochód będzie na koszt i ryzyko kupującego/klienta. Sprzedawca/montażysta może naliczyć opłatę za przechowywanie.
  3. Ryzyko związane z samochodem wystawionym do naprawy ponosi klient, chyba że sprzedawca/montażysta dopuścił się umyślnego działania lub rażącego zaniedbania.

Artykuł 6 – Czas dostawy

  1. Terminem dostawy jest data podana w umowie lub uzgodniona w inny sposób. Dopuszcza się dostawę przed terminem.
  2. Jeżeli nie uzgodniono terminu, sprzedawca/montażysta poinformuje kupującego/klienta na piśmie o terminie dostawy w odpowiednim czasie.
  3. Podane terminy dostaw są przybliżone i nie są terminami ostatecznymi. Kupujący/klient może odstąpić od umowy dopiero po uprzedzeniu o opóźnieniu dostawy i upływie co najmniej jednego miesiąca od daty dostawy, jeżeli uzgodniony termin dostawy zostanie przekroczony o ponad 60%.

Artykuł 7 – Anulowanie

  1. Jeżeli Kupujący/Klient nie ma prawa odstąpienia od umowy, może odstąpić od umowy w formie pisemnej, jeżeli termin dostawy został przekroczony
    • a. W przypadku przekroczenia terminu realizacji zamówienia do 4 tygodni: anulowanie zamówienia jest możliwe pod warunkiem zapłaty 10% ceny zakupu w terminie 5 dni roboczych.
    • b. W przypadku przekroczenia terminu o więcej niż 4 tygodnie: odstąpienie od umowy bez prawa do odszkodowania.

Artykuł 8 – Części zamienne

Wymienione części stają się własnością sprzedawcy/montażysty, a kupujący/klient nie ma prawa do odszkodowania.

Artykuł 9 – Koszty magazynowania

Jeżeli samochód nie zostanie odebrany w ciągu 3 dni roboczych od momentu powiadomienia o gotowości, mogą zostać naliczone opłaty za przechowywanie.

Artykuł 10 – Ocena szkód

Za przeprowadzenie oceny szkód zostaną naliczone faktycznie poniesione koszty.

Artykuł 11 – Płatność

  1. Zapłata musi zostać dokonana przed dostawą lub gotówką przy odbiorze, chyba że uzgodniono inaczej na piśmie.
  2. W przypadku dostaw na rachunek obowiązuje termin płatności 14 dni. W przypadku samochodów nowych obowiązuje natychmiastowa płatność, chyba że uzgodniono inaczej.
  3. Sprzedawca/montażysta może zażądać zaliczki lub zabezpieczenia.
  4. W przypadku opóźnienia w zapłacie, Kupującemu/Klientowi zostaną naliczone odsetki ustawowe + 3%.
  5. W przypadku windykacji należności wszelkie koszty, co najmniej 15% kwoty należności, ale nie mniej niż 114 euro, ponosi kupujący/klient.

Artykuł 12 – Zastrzeżenie własności, prawo zatrzymania i prawo zastawu

Dostarczony towar pozostaje własnością sprzedawcy/montażysty do momentu uregulowania wszystkich należności.

Artykuł 13 – Rozwiązanie

Jeżeli kupujący/klient nie wywiąże się z umowy przez 14 dni od daty powiadomienia o zwłoce, umowa może zostać rozwiązana. Należne będą kary pieniężne i odszkodowania.

Artykuł 14 – Siła wyższa

W przypadku wystąpienia siły wyższej (takiej jak wojna, pożar, bojkot, epidemia, awarie, zarządzenia rządowe) sprzedawca/montażysta może zawiesić lub rozwiązać umowę.

Artykuł 15 – Odpowiedzialność

Sprzedawca/montażysta ponosi odpowiedzialność wyłącznie za szkody przewidywalne i bezpośrednie. Pozostałe Szkody są wyłączone z odpowiedzialności.

Artykuł 16 – Gwarancja

  1. Obowiązują wyłącznie gwarancje producenta, importera lub dostawcy.
  2. Gwarancja traci ważność, jeżeli prace zostały wykonane przez osoby trzecie bez zezwolenia.
  3. Gwarancja ogranicza się do naprawy lub wymiany.
  4. Gwarancja na wykonane naprawy wynosi 3 miesiące lub maksymalnie 25 000 km, z wyjątkiem przypadków napraw awaryjnych lub niewłaściwego użytkowania.

Artykuł 17 – Reklamacje

  1. Reklamacje należy składać w formie pisemnej w ciągu 8 dni od ich wykrycia.
  2. Widoczne wady (takie jak zarysowania i wgniecenia) muszą zostać zgłoszone natychmiast po dostawie.
  3. Zwroty będą przyjmowane wyłącznie po uzyskaniu pisemnej akceptacji.

Artykuł 18 – Wymiana/Zakup

W przypadku wymiany samochodu w rozliczeniu, odpowiedzialność i ryzyko kupującego/klienta pozostaje po jego stronie aż do momentu odbioru. Kupujący gwarantuje, że pojazd jest nieuszkodzony, sprawny technicznie i wolny od roszczeń osób trzecich.

Artykuł 19 – Dane osobowe

Dane osobowe kupującego/klienta są przetwarzane w celu realizacji umowy, gwarancji, serwisu i marketingu. Przebieg pojazdu jest rejestrowany w systemie Nationale Autopas.

Artykuł 20 – Prawo właściwe

Do wszelkich stosunków prawnych pomiędzy sprzedawcą/montażystą a kupującym/klientem stosuje się wyłącznie prawo holenderskie.